سازمان بهداشت جهانی: شیوع آبله میمون هنوز یک وضعیت اضطراری نیست

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که آبله میمون هنوز یک وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی محسوب نمی‌شود.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که آبله میمون هنوز یک وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی محسوب نمی‌شود. با این وجود، به گفته «تدروس ادهانوم»، مدیر کل WHO نگرانی زیادی درباره شیوع این بیماری ویروسی وجود دارد.

رویترز گزارش می‌دهد که تدروس در بیانیه خود گفت: عمیقا نگران شیوع آبله میمون هستم. این بیماری به وضوح یک تهدید بهداشتی در حال تکامل است که من و همکارانم در دبیرخانه سازمان جهانی بهداشت به شدت آن را دنبال می‌کنیم.

WHO در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد که هرچند دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد، اما آن‌ها در نهایت موافقت کرده‌اند که در این مرحله، آبله میمون یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی (PHEIC) محسوب نشود.

بنابراین در حال حاضر فقط همه‌گیری ویروس کرونا و تلاش‌های مداوم برای ریشه‌کن کردن فلج اطفال دارای برچسب «وضعیت اضطراری جهانی» هستند و آژانس ملل متحدد پس از نشست اخیر با کارشناسان بین‌المللی تصمیم گرفته تا برای شیوع آبله میمون از آن استفاده نکند.

شیوع گسترده آبله میمون

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اخیرا در گزارش جدید خود اعلام کرده بود که تاکنون بیش از 3200 مورد ابتلا به آبله میمون و همچنین یک مورد مرگ در کشورهایی که این بیماری بومی نیست، گزارش شده است. همچنین محققان در تحقیقات خود متوجه شده بودند که سرعت جهش‌های این ویروس حداکثر 12 برابر انتظارات بوده است.

همچنین در سال جاری، تقریبا 1500 مورد ابتلا و 70 مورد مرگ در آفریقای مرکزی به دلیل آبله‌ میمون گزارش شده که عمده آن‌ها در جمهوری دموکراتیک کنگو واقع شده‌اند که این بیماری در آن شایع‌تر است.

آبله میمون (Monkeypox) یک بیماری ویروسی خفیف است که علائم آن شامل ضایعات پوستی می‌شود و البته با استفاده از واکسن‌ها و داروهای مربوط به آبله معمولی قابل درمان است. همچنین از تماس نزدیک با سایر افراد به عنوان دلیل اصلی انتقال آن بین انسان‌ها یاد شده است.

 

 


خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.