معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی:

تلاش می‌کنیم به جای مجوز، چارچوب در حوزه فین‌تک‌ ارایه دهیم

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با رونمایی از ره‌نگاشت بانک مرکزی برای توسعه فین‌تک‌ها از نگرش چارچوب‌دهی به جای مجوزدهی در این حوزه گفت و شفافیت حوزه کسب‌وکاری و حمایت از نوآوری را از مهم‌ترین محورهای برنامه بانک مرکزی برای فین‌تک‌ها دانست.

فاواپرس: مهران محرمیان‌ معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در دومین روز از دهمین همایش‌سالانه بانکداری الکترونیک ونظام‌های پرداخت به ارائه چارچوب ره‌نگاشت‌ بانک مرکزی پرداخت. او از پایان برنامه‌ریزی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱ در حوزهفین‌تک‌ها خبر داد و گفت: ما در برنامه جدید دو هدف را دنبال می‌کنیم. در حال حاضر، برنامه‌ریزی استراتژیک‌ فعلی دو تا هدفاستراتژیک ایجاد شفافیت در فضای کسب‌وکار و حمایت از نوآوری بوده است. در برنامه قبلی ما در خصوص شفافیت نیز طرححکمرانی ریال را داشتیم و پیشرفت‌هایی داشتیم.

او اجرای قانون چک و ماده ۱۱ قانون مالیات و کشف تقلب و دیگر سامانه‌ها نظارتی و اعتبارسنجی را حاصل طرح گذشته دانست و گفت: طرح قبلی شفافیت را پیش برد اما در نوآوری اقدمات کافی نبود و طرحی نداشتیم و به اقتضای اتفاقاتی‌که می‌افتاد‌ ما واکنشمی‌دادیم. اقدامات ما واکنشی بود. به همین دلیل خیلی از کسانی که می‌خواستند فعالیت کنند، تکلیف خود را نمی‌دانستند. حمایت ازفین‌تک‌ها و نوآوری‌ را پیش خواهیم برد. در این رابطه جلساتی هم با کارشناس و فعالان برگزار کردیم و بازخورد گرفتیم.

او در ادامه به تشریح برنامه بانک مرکزی برای فین‌تک‌ها پرداخت و گفت: دو عامل کشش تقاضا و فشار فناوری ما را به عنوان نهاد تنظیم‌گر به تدوین این برنامه واداشت. باید فاصله رگولاتوری با روند کسب‌وکاری تا حد ممکن کاهش یابد و ریسک‌ها راکاهش دهیم.

او نهاد تنظیم‌گر‌ و کسب‌‌وکارها را در خدمت مردم دانست و از خلق ارزش برای مردم گفت.

محرمیان برنامه‌‌های بانک مرکزی را در مولفه‌های بنیادن‌ در زیست‌بوم‌ فین‌تک ایران را در حوزه زیرساخت، مشتریان، بازارهای بین‌المللی، سرمایه‌گذاری و تعامل قانون‌گذران دانست و اعتبارسنجی را از دیگر مولفه‌های مدنظر بانک مرکزی دانست.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد در این برنامه به سمت ارائه چارچوب‌ تا مجوز رفتیم. او گفت: فین‌تک‌ شامل بورس و بیمه می‌شود اما خارج از برنامه بوده است. بانکداری سرمایه‌گذاری، نهادهای ناظر، کسب‌‌وکارها، سرمایه‌‌های انسانی از مسائل ما بوده است. ما در سطوح کلان و عمومی به ارائه چشم‌انداز گسترش شمول‌ مالی پرداخته‌ایم. در برخی حوزه‌های شمول مالی جزوبهترین‌ها در منطقه هستیم. اما در حوزه تسهیلات‌ خوب نیستیم و باید بهبود پیدا کند.

محرمیان از تدوین سند ملی فین‌تک‌ نیز خبر داد و گفت: اپن‌دیتا‌ بسیار مهم است و راه توسعه است. کسب‌وکارها قادر به ارائه پیشنهاد نیستند چون دیتا‌ ندارند و همین باعث می‌شود نتیجه‌گیری در برخی نقاط دقیق نباشد. ما بانکداری باز را راه انداختیم و نظام‌مند‌ کردن این حوزه را در دستور کار داریم.

محرمیان ادامه داد: حوزه پرداخت بزرگ‌ترین حوزه فین‌تک‌ها در ایران و جهان است. خدمات درخشانی به مردم ارائه داده است و باعث حذف اسکانس‌ از جیب مردم بوده است. باید در این حوزه نوآوری انجام شود. لندتک‌ها‌ از این بابت‌ اهمیت دارند، در لحظه‌ای‌ شخص حقیقی و حقوقی با منابع مالی نیاز دارد، به دریافت تسهیلات به کمک می‌کند و این ارزش است. اتفاقات خوبی افتاده است از زمستان‌ ۹۸ داریم کار می‌کنیم. فرهنگ لندتک‌ جا افتاده است.

محرمیان عنوان کرد: رگ‌تک‌ و سوپ‌تک‌ بهره‌گیری‌ گسترده از ظرفیت‌ها است. سوپ‌تک‌ها‌ باعث تحلیل دیتا‌ و ارائه دیتا‌ی مناسب به بانک مرکزی می‌شوند. بخشی از نظارت بانک‌ها به رگ‌تک‌ها واگذار می‌شود.

معاون فناوری نوین بانک مرکزی در ادامه به لایه‌های‌ اجرایی ره‌نگاشت‌، اقدامات‌ و لایه‌های مختلف آن پرداخت. او درباره لایه اول که با عنوان ساختار معرفی شد، گفت: ایجاد نهاد متولی‌ فین‌تک در بانک مرکزی، کارگروه حاکمیت داده‌ها، کارگروه اپن‌دیتا‌، تعیین ساختار رصد و پایش رمز دارایی‌، کارگروه متدهای نوین‌ پرداخت است. هر کدام را در لایه‌های مختلف به تا میانه سال ۱۴۰۴ سرانجام خواهیم رساند.

او لایه دوم را مقرره‌‌‌گذاری دانست و گفت: تدوین چارچوب لندتک‌ تا شش سال آینده رخ می‌دهد. توسعه بانکداری باز، رگ‌تک‌ و سوپ‌تک، زمینه تبادل رمزارها، استفاده از رمزارزها در واردات‌، تدوین مقررات پرداخت اشیا تا پایان سال ۱۴۰۵ است. تدوین‌ چارچوب فعالیت نئوبانک‌ها، برابر مقررات شعب‌ دیجیتال را در پیش داریم.

او درباره دیگر اقدامات اجرایی در لایه دوم ره‌نگاشت کفت: به‌روزرسانی سند احراز هویت، به‌روزرسانی کیف پول الکترونیکی، تنقیح مقررات حوزه نظام پرداخت، بازیینی مقررات متدهای‌ نوین پرداخت، تدوین مقررات سامانه پرداخت حسابی‌، تنظیم‌گری‌ پرداخت‌سازی (کارت به کارت) از دیگر اقدمات ما برای اجرای ره‌نگاشت است.

محرمیان درباره لایه سوم یعنی مجوزها عنوان کرد: تلاش داریم تا می‌توانیم‌ مجوز ندهیم و چارچوب ارائه دهیم. اعتبارسنجی کسب‌وکارها، کرادفاندینک، تعیین‌ تکلیف صرافی رمزارزها، مدل جدید اعتبارسنجی، بانکداری باز، سامانه پرداخت حسابی، ایجاد رمزارز، ریال دیجیتال، اجرای دوره‌های مختلف سندباکس از دیگر اقدمات ما برای توسعه چارچوب‌ها در حوزه فین‌تک است.

او لایه چهارم را لایه اجرا دانست که در ادامه اجرای سه لایه اولیه اتفاق خواهد افتاد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.