گلرنگ ونچرز 20 درصد سهام «شب» را خرید

گلرنگ ونچرز روی «شب»، استارت‌آپ فعال در حوزه گردشگری و رزرو اقامتگاه سرمایه‌گذاری کرد، مبلغ غیر نقدی این سرمایه‌گذاری معادل سه میلیون دلار در بازه یک سال و نیمه و بیست درصد سهام این شرکت عنوان شد.

گلرنگ ونچرز روی «شب»، استارت‌آپ فعال در حوزه گردشگری و رزرو اقامتگاه سرمایه‌گذاری کرد. سولماز صادق‌نیا مدیرعامل گلرنگ ونچرز در نشست خبری این رویداد توضیح داد: گلرنگ ونچرز در مرداد ۱۴۰۱ تاسیس شده است و به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر گروه صنعتی گلرنگ چند ماموریت مهم را دنبال می‌کند. او در این باره گفت: ماموریت ما توسعه اکوسیستم نوآوری در درون اکوسیستم، توسعه فضای سرمایه‌گذاری و توسعه اکوسیستم بیرونی مربوط به فعالیت‌هایمان است‌.

علاوه بر اینکه به دنبال تیم‌هایی هستیم که به تقویت اکوسیستم داخلی بر مبنای هدفمان کمک کنند‌. گرچه بعضی از استارت‌آپ‌های ما قبل از گلرنگ ونچرز متولد شده‌اند، اما به دلیل سال‌ها حضور در بازار، به شرایط سرمایه‌گذاری در بازار مسلط هستیم.

گلرنگ ونچرز و سرمایه هوشمند برای شب

محمدرضا معصومی، مدیر سرمایه‌گذاری گلرنگ ونچرز هم در ادامه از جزئیات بیشتر این سرمایه‌گذاری صحبت کرد و افزود: مبلغ non cash (غیرنقدی) سرمایه‌گذاری گلرنگ ونچرز روی استارت‌آپ شب معادل سه میلیون دلار در بازه یک سال و نیمه و معادل با بیست درصد سهام این شرکت است. معصومی در زمینه اسمارت مانی یا سرمایه هوشمند هم تشریح کرد: بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها در گلرنگ ونچرز اسمارت مانی است، ۴۵ هزار نیروی کار در گروه صنعتی گلرنگ مشغول به فعالیت هستند به اضافه خانواده‌های آنها یعنی چیزی حدود ۱۵۰ هزار نفر که خود نشان از مارکت قابل توجه و قابل توسعه شب دارد.

معصومی درباره انتخاب شب برای سرمایه‌گذاری هم توضیح داد: ما متوجه بازار توسعه‌پذیر گردشگری در داخل کشور و به خصوص بحث اقامتگاه‌ها بودیم و از آنجا که تنوع حوزه فعالیت‌های گروه صنعتی گلرنگ بالاست، ورود ما به این حوزه کاملا منطقی برآورد شد.

طبق گفته معصومی استراتژی سرمایه‌گذاری در گلرنگ ونچرز توسعه کسب‌وکار است و از آنجا که بازار اقامت‌گاه‌ها هم به شکل آفلاین و هم آنلاین در حال توسعه و پیشرفت است آنها با توجه به سهم بازار اقامتگا‌ه‌ها از بازار گردشگری، شب را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند. او در این باره گفت: یکی از دلایل مهم و شاید اولویت ما در کنار بازار خوب اقامتگاه‌ها، بحث تیم بنیان‌گذاران و نیروهای انسانی شب بود که ما را به این سرمایه‌گذاری ترغیب کرد.

میرطاها رضوی، مدیرعامل استارت‌آپ شب هم درباره این سرمایه‌گذاری توضیح داد: ما از سال ۹۵ فعالیتمان را در بازار مهجور گردشگری در بحث اقامتگاه شروع کردیم و از سال ۹۸ هم کم و بیش با گروه صنعتی گلرنگ آشنا بودیم، مثلا تارا یکی از درگاه‌های پرداخت ما در شب است اما حقیقتا هرگز آنها را به چشم سرمایه‌گذار نگاه نکرده بودیم، ما هم پیشنهادهای مختلفی از جانب سرمایه‌گذاران داشتیم اما در نهایت با گلرنگ ونچرز به تفاهم رسیدیم.

رضوی همچنین در زمینه تغییراتی که پس از سرمایه‌گذاری در شب اتفاق خواهد افتاد گفت: درصدد هستیم که این سرمایه که بخشی از آن نقدی و بخشی غیرنقدی است را در جهت توسعه پلتفرم و رفع چالش‌های آن هزینه کنیم ولی برنامه‌ای روی توسعه به بخش بلیت و پرواز نداریم و همچنان روی رزرو اقامتگاه‌ها متمرکزیم. به نظرم هم‌اکنون تقریبا ده تا ۱۵ درصد بازار رزرو اقامتگاه آنلاین شده است و مابقی همچنان دست بازار سنتی است و اگر بخواهیم از تغییراتی شگرف مثل تاکسی‌های آنلاین و تغییر زمین بازی حرف بزنیم به سرمایه‌گذاری‌های کلان نیاز داریم. اتفاقی که هنوز در حوزه گردشگری رخ نداده است.

رضوی همچنین در پاسخ به پیوست مبنی بر انحصار در بحث اقامتگاه‌ها که توسط برخی پلتفرم‌ها اعلام شده است گفت: شاید انحصار در اوایل برای برخی تامین‌کنندگان جالب توجه و سودآور باشد اما در نهایت به ضرر میزبان و تامین‌کنندگان است و اصلا منطقی نیست. شاید گارانتی هتل‌ها و پرواز گاهی انجام می‌شد اما حالا و با توسعه بازار انحصار به نفع هیچ‌کس نیست.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.