حسین اسلامی:

منتظر گشایشی در برخورد با پلتفرم‌های فیلتر شده هستیم

رییس سازمان نصر تهران از وقوع گشایش‌هایی در اینترنت کشور در یکی دو ماه آینده خبر می‌دهد و البته می‌افزاید که این گشایش‌ها دقیقا آن مواردی نیست که نصر می‌خواهد اما سیگنال مثبتی به این بازار خواهد بود.

به گزارش فاواپرس، حسین اسلامی، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در یکی از جنجالی‌ترین دوره‌های این سازمان ریاست آن را بر عهده داشت. حال در شرایطی که کمتر از شش ماه به پایان این دوره باقی مانده،‌ اسلامی در گفت‌وگو با نشریه‌ی پیوست از ایجاد گشایش‌هایی در اینترنت کشور طی ماه‌های آینده می‌گوید که دقیقا معلوم نیست چه خواهد بود. هر چند او هنوز در رابطه با محدودیت‌های اینترنت تاکید می‌کند مرجع واحدی برای پیگیری این مسائل در کشور وجود ندارد.

رفع محدودیت‌ها به نفع حاکمیت است

اسلامی در رابطه با محدودیت‌های اینترنتی می‌گوید: پیگیر موضوع محدودیت‌ها هستیم و یک سری گشایش‌های در یکی دو ماه پیش رو اتفاق خواهد افتاد. چیزی نیست که ما می‌خواهیم اما سیگنال مثبت است. اعتقادی به این شیوه‌ای که دوستان راجع به محدودیت و اختلال دارند نداریم و حتی به نفع حاکمیت می‌دانیم که در مورد پلتفرم‌ها با روی گشوده‌تر برخورد کند.

او ادامه می‌دهد: ما هنوز هم طرف مقابل خودمان را در این موضوع نشناختیم.

حسین اسلامی می‌گوید:‌ مشکل در این مورد این بود که نمی‌دانستیم مخاطب کیست. وزارت ارتباطات می‌گفت در این زمینه‌ها نظر ندارم، می‌گفتیم به عنوان حامی ما اقدام کنید می‌دیدیم ایشان [وزیر ارتباطات] نظراتی دارند که با نظرات ما یکسان نیست. وقتی رفتیم سراغ رییس جمهور نامه ما را به دکتر زارع‌پور ارجاع ندادند و به جای آن به وزارت اطلاعات و کشور ارجاع دادند زیرا موضوع امنیتی تلقی شده بود. پیگیری موارد این چنینی در نهادهای امنیتی کار بسیار سختی است. ما با تمام نهادهای امنیتی و نظارتی نشست داشتیم و یکی از صریح‌ترین‌ها بودیم. شاید تنها تشکلی که بیانیه و توییتش سر جایش است نصر باشد. افرادی خیلی تندتر از ما توییت زدند اما بعد از یک هفته کلا محو شدند و صدایی از آنها نمی‌شنویم.

رییس نصر تهران همچنین می‌گوید: در صنف ما یک نفر نیستیم. افراد با نگاه‌های مختلف کنار هم جمع شده‌اند. معدل گرفتن از این نگاه‌ها سخت است زیرا هر کاری می‌کنید افرادی مخالف هستند. ما سعی کردیم معدل هیات مدیره را رعایت کنیم. حتی افرادی به حرکات تندتر، مثل فعالیت‌های خیابانی رای می‌دادند، برخی نیز می‌گفتند اصلا نباید وارد این فضاها شویم اما در مورد همه چیز رای‌گیری می‌شده.

فاواپرس / حسین اسلامی

به دوره ششم نمره قبولی می‌دهم

رییس این نهاد صنفی در مورد عملکرد اتحادیه در این دوره آن را قابل قبول می‌داند و می‌گوید: به عملکرد کل تیم نصر تهران نمره قبولی می‌دهم زیرا در اکثر زمینه‌ها تلاش جدی‌ای انجام دادیم. این سه سال یکی از پرچالش‌ترین و پیچیده‌ترین دوران سازمان نظام صنفی بوده است. برخی ادوار تشکیل جلسات هیات مدیره نیز با مشکل روبه‌رو بود اما در این دوره اعضا حتی خودانتقادی می‌کنند.

در زمان انتخابات نصر، اسلامی از تحول در این نهاد سخن می‌گفت. او در مورد این تحولات توضیح می‌دهد: اگر به دوران انتخابات برگردیم مبانی تحول را مشخص کردیم. یک موردش اتحاد رقبا بود. ما به این نتیجه رسیدیم تمام تشکل‌های همسو باید کنار هم قرار بگیرند. ما حتی چالشی با اتحادیه فناوران رایانه تهران داشتیم و با رجوع به قانون آن را حل کردیم. موضوع دوم میزان درآمد ماست. بالای ۹۰ درصد درآمد ما حق عضویت بود اما بودجه امسال ما ۷۰ درصد درآمدمان حق عضویت است و ۳۰ درصدش از سایر منابع است.

او در مورد تحول ادامه می‌دهد:‌ یکی از موضوعات تحولی این بوده ارتباط ما فقط با وزارت ارتباطات نبوده بلکه با مرکز ملی فضای مجازی، وزارت صمت و بانک مرکزی نیز ارتباطات جدی داشتیم. آن چیزی که اولویت بوده منافع اعضای صنف بوده است. جلسات بسیار چالشی با افرادی مثل رییس مجلس داشتیم و خیلی موضوعات را صریح گفتیم.

شورای مرکزی باید نظرات ما را اعمال کند

حسین اسلامی در مورد تعدد نهادهای صنفی نیز می‌گوید: خیلی بهتر بود اگر تمهیدات دولت در قالب قانون خاصی نظام مهندسی فناوری اطلاعات را شکل می‌داد اما در شرایط فعلی بقیه تشکل‌ها مبتنی بر سایر قوانین تشکیل شده‌اند، در این حالت من مهم‌ترین مسأله را همسویی می‌دانم.

او می‌افزاید: ما با هیچ استانی مشکلی نداریم و با خیلی از آنها همکاری متقابل داریم. قبلا در نوع نگاه اختلاف بود. اعتقاد ما این است که شورای مرکزی منتخب ماست. وقتی منتخب ماست باید نظرات ما را اعمال کند نه اینکه فکر کند بر نصرهای استانی ریاست دارد.

اسلامی همچنین می‌گوید: ۵۲ درصد اعضای کل کشور عضو نصر تهران هستند و بالغ بر ۸۵ درصد درآمدهای کشور از تهران دریافت می‌شود. با این نگاه آیا درست نیست مثل برخی ادوار حجم زیادی از اعضای شورای مرکزی نمایندگان تهران باشند؟ آیا بهتر نیست کل اعضای شورای مرکزی را کل اعضای هیات مدیره نصرهای استانی تشکیل دهند؟ آیا رفتن به سمت رای‌های وکالتی و مهندسی آرا موردنظر است؟ با این شیوه آرای وکالتی مخالف هستیم.

رییس نظام صنفی رایانه‌ای تهران در مورد تغییر اساسنامه نیز می‌گوید: ما اولین مجموعه‌ای بودیم که برای تغییر اساسنامه مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار کردیم اما تایید نهایی را باید هیات عمومی بدهد. در دور قبل در هیات عمومی رای نیاورد در این دوره هم به رای نگذاشته شده است. همین باعث شد تقریبا تمامی استان‌ها به سمت تغییر اساسنامه بروند. ظرفیت‌های بزرگتری مثل تغییر آیین‌نامه یا تغییر قانون را نیز دنبال می‌کنیم. ما در این دوره از رسته‌ها خواستیم نقاط قوت و ضعف را گزارش دهند. هیچ چیز مهم‌تر از صداقت با کسانی که به ما رای دادند نیستند.

رییس نصر تهران در پاسخ به این سوال که میان دولت و صنف در کدام نقطه قرار گرفتید می‌گوید: ما نقطه بهینه‌ای بین دولت و صنف داریم. به نظر من توانستیم به این نقطه برسیم. زیرا وقتی بحران به وجود می‌آید اختلاف تشدید می‌شود. در این دوره و به خصوص در این چند ماه با این موضوع مواجه بودیم. عینکی که افراد به چشم‌شان می‌زدند جای گفت‌وگو باقی نمی‌گذاشت. در توییتر یا گاهی برخی افراد جلوی نصر تهران تجمع کردند از آن سمت نیز برخی دولتمردها ما را به پادوی متا یا اپوزیسیون محکوم کردند اما هیچکدام باعث نشد آن چه به ذهن‌مان درست می‌آید که را فراموش کنیم و اسیر نگاه‌های رسانه‌ای شویم.

او می‌گوید: ما در دوره جدید مرکز ملی فضای مجازی ارتباط خیلی نزدیکی برقرار کردیم و در اولین مراسم عمومی نیز در مورد همین سوالات نظرسنجی انجام شد. عده‌ای حتی در پاسخ به اینکه اگر شما جای مسئولان بودند گفتند برای مدت محدود فیلتر می‌کردید. یا عده زیادی از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده مستمر نداشتند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.