ادعای یک گروه هکری:

سایت وزارت علوم هم هک شد

یک گروه هکری، ساعاتی پیش خبر از هک سایت وزارت علوم داده‌ است. سایت وزارت علوم بعد از سایت ثبت احوال دومین سامانه‌ای است که در یک هفته گذشته هک و اطلاعات آن به سرقت می‌رود.

فاواپرس:‌ یک گروه هکری ادعا کرده که 500 سرور، کامپیوتر، سامانه و سایت وزارت علوم توسط آنان هک شده است. این گروه هکری ادعا کرده با حمله به 500 سایت مرتبط با وزارت علوم، به اسناد مختلفی دست پیدا کرده است.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نشانی https://www.msrt.ir/fa از ساعاتی قبل از دسترس خارج شد و برخی اخبار غیر موثق در کانال‌های خبری از هک شدن آن خبر می‌دهد.

ندا شفیعی معاون روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وزارت گفت: برای برررسی های بیشتر سایت از دسترس خارج شده است تا بدانیم آیا واقعا هک رخ داده است یا خیر.

البته طی روزهای اخیر اخباری هم در مورد هک شدن سامانه سازمان ثبت احوال منتشر شده بود که سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در خصوص هک اطلاعات ثبت احوال، گفت: اطلاعات ما در صحت کامل است، آن را برای تکمیل پرونده سلامت الکترونیک در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم و اتفاقی که رخ داده مربوط به ما نیست.

سیف الله ابوتراب گفت: دیتابیس ما با سامانه وزارت بهداشت مثل سایر دستگاه‌ها ارتباط برقرار کرده و ارتباط ما با وزارت بهداشت برای مساله پرونده سلامت الکترونیک است؛ این اطلاعاتی که درز پیدا کرده از جانب وزارت بهداشت بوده و ثبت احوال در آن دخیل نیست.

وب‌سایت وزارت علوم، فناوری و تحقیقات ساعتی است که از دسترس خارج شده. یک گروه هکری وابسته به گروهک‌های مخالف دولت و حاکمیت کشور ادعا کرده که سایت وزارت علوم و فناوری‌ را هک کرده است. آن‌ها مدعی هستند که در راستای این حمله، به بیش از 20 هزار سند دسترسی پیدا کرده است.

فاواپرس/ سایت وزارت علوم هم هک شد

در هفته‌های اخیر نیز شاهد هک اطلاعات و حمله سایبری به سازمان‌هایی همچون تپسی، ستاره‌ هفت‌هشتاد و شرکت‌های بیمه بودیم. حالا اما در اولین روز مهر در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، سایت وزارت علوم و فناوری‌ هک و از دسترس خارج شد. معاون روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در واکنش به این خبر، اعلام کرده که سایت در حال حاضر برای بررسی‌های بیشتر از دسترس خارج شده تا بدانیم آیا واقعاً هک رخ‌ داده است یا خیر.

این گروه هکری گفته که سایت وزارت علوم را هک کرده و ۵۰۰ سرور، کامپیوتر، سایت و سامانه و ۲۰ هزار سند را در اختیار دارد. پس از اینکه صفحه اول سایت وزارت علوم و ۲۰ سامانه زیرمجموعه آن تغییر کرد، این سایت فعلاً از دسترس خارج شده است. این گروه هکری در حال حاضر مشغول نشر اطلاعاتی درباره کارکنان این وزارتخانه است.

حمله سایبری به زیرساخت‌ها کشور و هک وب‌سایت‌های دولتی و خصوصی همچنان ادامه دارد. پس از ادعای هک سازمان ثبت احوال، امروز یک گروه هکری نیز ادعا کرد که سایت وزارت علوم و فناوری را هک کرده است. درحال‌حاضر نیز وب‌سایت وزارت علوم از دسترس خارج شده است.

این گروه هکری مدعی است که 500 سرور، کامپیوتر، سایت و سامانه این وزارتخانه را هک کرده و به بیش از 20 هزار سند دسترسی پیدا کرده است.

این گروه هکری پیش از این مسئولیت هک‌شدن سازمان‌هایی مثل شهرداری تهران، وزارت امور خارجه، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارشاد، صداوسیما، نهاد ریاست‌جمهوری و… را هم بر عهده گرفته بود. این گروه درحال‌حاضر مشغول نشر اطلاعاتی درباره کارکنان این وزارتخانه است.

فاواپرس/ سایت وزارت علوم هم هک شد

گفتنی است تا لحظه انتشار این خبر، واکنش رسمی از سوی هیچ مقام و نهادی درباره این حمله سایبری صورت نگرفته؛ موضوعی که البته تبدیل به یک روال عادی در میان مسئولین شده است.

سامانه سازمان ثبت احوال نیز چندی پیش برای چند روز از دسترس خارج شده بود و توضیحی برای این موضوع از سوی مسئولین اعلام نشد، به‌جز اینکه بدون هیچ توضیح شفافی، تأکید شد که این سازمان هک نشده است.

این تکذیبیه برای این منتشر شد که یک هکر ادعا کرد توانسته است با هک‌کردن این سامانه به اطلاعات ۱۳۰ میلیون ایرانی دست پیدا کند. با وجود تکذیبیه‌ کوتاهی که سازمان ثبت احوال منتشر کرد، هکر با انتشار داده‌های بیشتری، تأکید کرده که به این اطلاعات دسترسی دارد.

همه این اتفاقات درحالی رخ می‌دهد که هنوز چند ماه از تأسیس اداره کل امنیت فضای مجازی سازمان ثبت احوال که برای اولین‌بار در تاریخ این سازمان صورت گرفته بود، نمی‌گذرد.

سایت وزارت علوم بعد از سایت ثبت‌ احوال دومین سامانه‌ای است که در یک هفته گذشته هک و اطلاعات آن ربوده می‌شود. ساعت‌های پایانی روز ۲۸ شهریور یک گروه هکری ادعا کرد که دیتاهای سازمان ثبت‌ احوال ایران را هک کرده و به اطلاعات ۱۳۰ میلیون ایرانی (احتمالاً این رقم شامل جمعیت فعلی ایران، ایرانیان ساکن خارج از کشور و متوفیان است.) دست پیدا کرده است.

دیتاهای ثبت‌شده افراد در ثبت‌ احوال از طریق ای‌پی‌‌آی به بانک‌ها متصل است. در زمان مراجعه مشتری به بانک برای ارائه هر خدمتی به او، اطلاعات هویتی با کارت ملی در ثبت‌ احوال مطابقت داده شده و در صورت تطبیق، خدمت ارائه می‌شود. در حمله‌ سمی که به دیتاهای ثبت‌ احوال شده، امکان ایجاد تغییر در دیتاها و خرابکاری بسیار وجود دارد. سمی‌ شدن دیتاهای هویتی افراد در صنعت بانکی تأثیرات مخربی به دنبال خواهد داشت.

 

 

 

 


خبرهای مرتبط

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.